zaterdag 14 september 2013

'Een reis door de tijd'

'Een reis door de tijd', dat is het uitgangspunt voor het 40-jarig huwelijksfeest van een oom en tante van mijn lief. Omdat mijn schoonouders graag een leuk en origineel kado willen geven werd ik gevraagd om iets in elkaar te knutselen. En zo kwam het dat mijn schoonvader me vorige week belde met de vraag of ik een paar paspoorten kon namaken. Mijn antwoord: "Is dat niet een beetje strafbaar...???" Hij lachen, ik ook. Daarna volgde gelukkig de uitleg: "Ik heb er vannacht van gedroomd! Het kado voor ome Frits en tante Miranda: het moeten paspoorten worden!" 

Even inscannen en wat photoshoppen was zijn eerste gedachte. Maar ik zag de bui al hangen. Paspoorten hebben nogal wat ingebouwde beveiligingen zodat je dát nou net niet 'even' kunt doen... Na een dagje piekeren ben ik maandagochtend maar gewoon blanco achter de pc gekropen, in pyjama en met mijn eigen paspoort ernaast. Drie en een half uur later had ik de informatie pagina zo goed als helemaal nagemaakt. Het was een flinke klus maar zó gaaf om dan het resultaat te zien! Een dag later heb ik een losse pagina nagemaakt die steeds als achtergrond moest dienen. Ook dat was een hele kluif, maar het resultaat was ernaar, kijk zelf maar:

Het paspoort voor ome Frits:
De voorkant was het minst bewerkelijk ;)

Links: een ouderwets kartonnen koffer-label met felicitatie en postzegeltjes van mijn schoonouders, heerlijk dat gefrutsel met van die leuke kleine details!
Rechts: de info pagina waar de trouwdatum op meerdere manieren in verwerkt zit, en zelfs een handtekening die ik van internet geplukt heb (het was wel even zoeken naar 'mooie' handtekeningen waar de juiste initialen in gebruikt werden).

Op verzoek van schoonpapa: een echte visum-pagina met stempels en twee 'zegels' waarin ik hun pasfoto's en het plaatje van hun trouwkaart verwerkt heb.
Let ook op de 'gestanste' cirkeltjes onderaan de pagina die de trouwdatum vormen i.p.v. het gebruikelijke document nummer. En de gele 40-jes op de achtergrond i.p.v. oplopende cijfers. Tja, it's all in the details!

Een aantal pagina's zijn gelijk in beide paspoorten, maar er zijn natuurlijk ook wat verschillen om het nog leuker te maken. Ome Frits heeft een polaroid ingeplakt gekregen van de 'mooiste dag van zijn leven'. En op de laatste pagina zit een luchtpost-envelopje. Maar in het geprinte exemplaar heb ik een inkeping gemaakt in de pagina, bij de rand van de koffer. Daarin zit het echte envelopje gestoken waarin het geld zit (zie ook foto van het 3d resultaat, en dit is wel wat je blijft zien wanneer het echte envelopje eruit is).

Het paspoort voor tante Miranda:

Hier was de grootste klus al geklaard en hoefde ik alleen nog alle info aan te passen, juiste pasfoto toevoegen, andere handtekening erbij te zoeken en opnieuw op te slaan.

Rechts: het koffertje komt van internet en had een paar hele lelijke stickers. Wegpoetsen was geen optie, dus toen kwam ik vanzelf op het idee om er nog veel meer stickers 'op te plakken'. Omdat ik niet kon vinden wat ik zocht heb ik uiteindelijk wat scrapbook-elementen gefotografeerd en in de computer gezet. De polaroid en het strookje diaframe die je ziet, zijn in het echt los en zitten in een inkeping in de koffer gestoken, voor een interactief effect ;)

De laatste pagina's van het boekje van tante Miranda zijn een grapje. Ik was aan het googlen voor inspiratie en typte 'captain's dinner' in, waarvan ik weet dat het iets is wat hoort bij het maken van een cruise (waar ze nogal gek op zijn). Tot mijn grote verbazing bleek het ook de naam van een recept te zijn. Dus deze pagina is mede mogelijk gemaakt door de Allerhande van AH! Nog een grappig detail: in heb er een koffievlek in gemaakt, rechts-boven op de linkerpagina. En de geprinte paperclips houden het stukje papier op zijn plek, hihi.




Na een week flink doorwerken is het dan eindelijk af en kan ik vol trots een mooi stukje huisvlijt overhandigen aan mijn schoonouders die, hoop ik natuurlijk stiekem, de show gaan stelen met dit kado... Ome Frits en tante Miranda: "Van harte gefeliciteerd met jullie 40-jarige huwelijk!" Pa en ma: "Dank jullie wel voor de opdracht, ik vond het geweldig om te doen!"

Tot de volgende blog,
Laura

2 opmerkingen:

  1. Super leuk gedaan! dat is een heel origineel cadeautje zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig bedankt voor het maken van ons cadeau voor Frits en Miranda. De paspoorten zijn bijzonder gewaardeerd ontvangen.

    De blog die je hier geschreven hebt geeft precies aan wat wij bedoeld hebben.

    Liefs, Pap en Mam XXX

    BeantwoordenVerwijderen