zaterdag 23 februari 2013

Choco workshop

Mijn weekend is weer goed begonnen... met een super leuke en ontzettend gezellige choco-workshop! Samen met mijn moeder en schoonmoeder heb ik een middagje lopen knoeien met vloeibare chocolade, marsepein, boter, room en sprinkles, onder deskundige begeleiding van mijn zusje.

Hieronder volgt een fotoverslagje:

De chocolade au bain marie smelten. In totaal hebben we er zo'n 15 kilo doorheen gejaagd, als ik mijn zusje goed verstaan heb... oeps!

De (room!)boter en room kloppen voor de slagroomtruffels.

Het tafelkleed voordat we begonnen...

Alle versierselen staan al klaar, en rechts-achter de bonbondoosjes om de 'buit' aan het einde van de dag in stijl mee naar huis te kunnen nemen.

Het opspuiten van het roommengsel voor de slagroomtruffels.

Neefje Sam zou mij wel even helpen... Ik kon nog net op tijd de camera wegleggen om in te grijpen ;-)

De slagroomtruffel-vullingen en een paar leuke experimentjes met bitterkoekjes en amaretti-koekjes als bodem.

Mijn schoonmoeder in opperste concentratie aan het werk.

Toen de truffels de vriezer in moesten om op te stijven was er even tijd voor pauze...
Zijn blije gezichtje weerspiegeld zo'n beetje mijn gevoel over deze dag.

En na de pauze gingen we verder met marsepein bonbons! Hmmm!!!
Van de marsepein werden bolletjes gedraaid of je kon vormpjes maken met malletjes, niet dat je daar later nog wat van zag toen alles eenmaal bedekt was met een dikke laag Belgische chocolade...

Ook hier was het tafelkleed nog steeds aardig wit.

Mijn zusje die 'even' laat zien hoe je een truffel met chocolade omhuld: "Je laat hem in de chocolade vallen, draai om met je stokje, oppakken met het andere stokje, in de cacaopoeder leggen, bestuiven, oppakken met beide stokjes, op je plank leggen en versieren voordat de chocolade uit begint te harden." En ja, dat klínkt onwijs makkelijk...

Dit was het punt waarop we erachter kwamen dat zo'n beetje álles op én rondom de tafel én keuken onder de chocolade zat...

Nog druk aan het werk. Op de voorgrond al een aardig bordje vol met echte handgemaakte truffels.

Een overzichtsfoto van de 'crime scène', maar ook hier is de uiteindelijke schade van onze nucleaire chocolade-explosie niet volledig zichtbaar... Laten we het er maar op houden dat het tafelkleed netjes opgeborgen ligt in de dichtstbijzijnde vuilnisbak.

De slagroomtruffels.

En de marsepein bonbons, netjes in hun doosje.

Het was een leuke dag: veel gelachen, gekletst en met Sam gespeeld maar vooral heel veel gekliederd met gesmolten chocolade! Zeker voor herhaling vatbaar. Ennuh... mijn zusje is in te huren voor de allerleukste en allerlekkerste workshops in Tiel en omstreken! Kijk voor meer informatie op: Tielse Taarten.

Tot de volgende blog,
Laura

3 opmerkingen:

  1. Dat was zeker een hele gezellige, zoete dag! Met hele lekkere resultaten. We hebben er bijna 2 kilo chocolade doorheen gejaagd, wat overigens ook een flinke hoeveelheid is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al zo'n vaag vermoeden dat er iets niet klopte toen ik dit gisteravond laat nog zat te typen... Hihihi! Hoeveel het kan verschillen, als je zoiets kleins als een komma vergeet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er erg gezellig uit, en als het resultaat net zo goed smaakt als het eruit ziet... (waar ik niet aan twijfel) super!

    BeantwoordenVerwijderen