zondag 16 december 2012

Kerstkaarten 2012

En ja hoor, het was weer tijd voor het jaarlijkse kerstkaarten-dilemma: zelf maken, zelf ontwerpen en laten drukken of toch maar gewoon kopen?

Zelf maken is een leuke bezigheid, alleen jammer dat het valt in de drukste tijd van het jaar, zowel privé als op het werk. Zelf ontwerpen is ook erg leuk, maar de drukkosten vind ik toch wat te hoog. Een enkele verjaardagskaart is net zo duur als in de winkel kopen, maar een stapel kerstkaarten loopt toch al snel in de papieren. Vooral als je ziet dat je in de winkel voor nog geen 2 euro een hele box kunt kopen tegenwoordig!
Maar ja, optie 3, de kant-en-klare kaarten uit de winkel, is toch nog steeds een beetje tegen mijn principes. Met een creatieve baan voelt het niet goed om me er privé zo gemakkelijk vanaf te maken...

Een paar weken geleden liep ik met mijn schoonmoeder de Action af te struinen toen ik dit blok met papier tegenkwam:


De meeste printjes vond ik eigenlijk best leuk, en de andere dessins begon ik steeds meer te waarderen toen ik er uiteindelijk mee aan de slag ging. Het eerste idee dat ik had bleek niet te werken, maar ineens ging er een (kerst)lichtje branden:

De vellen papier heb ik voorzichtig losgescheurd en dubbel gevouwen. Tádáá: klaar is kaart! Tekst erin schrijven en verder met de verpakking, want (voor wie mij goed kent, die voelt hem al aankomen:) "Een mooie verpakking is het halve kado!"

Diep onderin één van de lades van de knutselspullenkast vond ik deze semi-transparante 'loonzakjes'. En laten ze nou nét de juiste maat hebben voor mijn kaarten!

De enveloppen heb ik dichtgeplakt met deze washi-tape uit Japan, met daarop verschillende printjes van veiligheidsspelden en kopspelden.

En dan krijg je dus dit grappige effect.


De 'finishing touch' zijn deze adreslabels, naar eigen ontwerp. Ik heb drie variaties gemaakt. Niet dat de ontvangers daar verder wat van gaan zien, maar het staat zo gezellig als de hele stapel kaarten op mijn bureau ligt terwijl ik ermee aan het werk ben. 

En hierboven een stukje van het eindresultaat. Toch grappig dat het er helemaal op zijn 'LovingLeidens' uitziet, terwijl het eigenlijk niet veel meer is dan een stuk Action-papier in een zakje... Maar goed, ik ben tevreden, de boel ligt klaar om verstuurd te worden, dus laat de kerst maar komen!

Tot de volgende blog,
Laura

2 opmerkingen: