woensdag 31 oktober 2012

Stempelen

Zoals (bijna) elke maandagavond liep ik laatst met mijn buurvrouw ons wekelijkse 'klets en klaag'-rondje door de woonwijk achter ons huis, waarbij we net doen of we sportief bezig zijn maar ik denk dat het meer mentaal dan lichamelijk goed voor onze conditie is... (We verdienen trouwens wel bonuspunten omdat we het zelfs in het donker en bij (mot)regen volhouden!).

Na de derde opmerking van mijn kant dat er tegenwoordig weinig creatiefs meer uit mijn handen komt, buiten werk om, werd ik meteen bestookt met allerlei ideeën. Van: 'het maken van een etagere' tot 'cadeau-doosjes vouwen' en 'zelf inpakpapier maken', alles werd besproken. Maar het 'breien van een sjaal' werd meteen richting prullenbak verwezen omdat het me teveel deed denken aan wat bij ons thuis 'het grote haakdrama' wordt genoemd...

Maar afgelopen zondagmiddag moest het er toch maar eens van komen. Na het lezen van een artikeltje over het zelf maken van stempels bedacht ik me dat ik tijdens de laatste vakantie in Japan wat spulletjes had meegenomen die daarvoor geschikt waren. Kasten werden geopend, lades uitgespit en opbergdozen doorzocht: na een klein half uur kwamen de juiste 'tools' tevoorschijn waarmee ik geweldige stempels zou gaan maken.

De speciale gum met een blauwe toplaag, zodat je goed het verschil blijft zien tussen wat je wegsnijdt en wat niet.

Het kalkpapier waarmee je een plaatje naar keuze kunt overtrekken en afwrijven op de gum.

Belangrijk: lees voordat je begint altijd eerst goed de instructies op de achterzijde!

De gutsen, ook uit Japan. Die dingen bleken behoorlijk aan de prijs te zijn, tót ik ze tegenkwam bij de Daisho, het Japanse antwoord op Euroland! Ik twijfelde even of ik niet beter een 'goed' (lees: duur) setje kon kopen, maar na bestudering van de plaatjes en de summiere Engelse tekst bleken deze gutsen bedoeld te zijn voor hout. Ik ben er voor het gemak maar even van uitgegaan dat als je er hout mee kunt snijden, dan moet gum toch ook wel lukken.

In volle actie!

(Extra info voor de lezer: voordat ik op dit punt aangeland was, heb ik eerst 2,5 uur zitten dubben over welk plaatje ik zou gaan maken. Toen hadden er al enige bellen moeten gaan rinkelen bij mij...)

Het resultaat na 1,5 uur snijden, peuteren en zuchten... Tja, een beetje teleurstellend. Maar goed dat de benodigdheden me niet meer dan een paar euro gekost hebben, want stempels maken blijkt toch niet helemaal 'mijn ding' te zijn.

De vogel stempel heb ik niet eens meer getest. Toen mijn vingers bij de dia-stempel helemaal onder de zilverkleurige inkt kwamen te zitten was ik er snel klaar mee. Misschien dat ik komend weekend maar weer een andere hobby ga uitproberen. Tegen die tijd is de desillusie vast wel van me afgedropen...

Tot de volgende blog,
Laura

2 opmerkingen:

  1. Toch leuk om te testen! Maar ik heb nog een leuke tip: een snoephuisje maken! Ik ben er een paar uur zoet mee geweest ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Foto! Foto! :-) Misschien kunnen we dat een keer samen doen: 'Dagje knutselen met peperkoek'?

    BeantwoordenVerwijderen