zondag 30 september 2012

Een ode aan dagelijkse sleur...

Nu ik tegenwoordig weer reis met het openbaar vervoer om op mijn werk te kunnen komen, blijkt de NS niet het enige 'obstakel' te zijn wat dagelijks overwonnen moet worden. 
Vier dagen per week wordt mijn wilskracht flink op de proef gesteld door een snackbar, AH-to-go en een döner-zaakje (niet dat ik dat ooit gegeten heb, en de foto op het reclamebord van een döner 'kapsalon' ((???)) doet me sterk denken aan slachtafval met een kwak saus, maar het ruikt toch echt niet slecht om 6 uur 's avonds, na 9 uur hard werken...) wanneer ik op station Duivendrecht sta te wachten op de trein naar huis. 
Met knorrende maag probeer ik de frietlucht te ontwijken door aan de andere kant van de trap te gaan staan, stug de mensen negerend die vlak naast me de AH-to-go uitlopen met hun zakjes chips, chocolade en autodrop... zucht... 

Op een enkel zakje autodrop is het me tot nu toe nog steeds gelukt om alle verleidingen te weerstaan. Tot vorige week vrijdagavond!
Ik was in weekendstemming, jawel, de dag dat mijn salaris gestort was, en dat móest gewoon gevierd worden. In één rechte lijn liep ik op de krokettenmuur af, totdat er een klein schuldgevoel op kwam zetten, denkend aan mijn lief die op dat moment voor mij thuis lekker stond te koken... En dus op twee meter afstand week ik uit, en met een mooi boogje, in één vloeiende beweging schoot ik zó de naastgelegen boekhandel in. Ja hoor! Alsof er nog niet genoeg verleiding was waartegen gevochten moest worden!!!

Met het idee dat dit tenminste niet slecht is voor mijn lijf stond ik binnen 2 minuten een fantastisch mooi boek, vol inspiratie, en twee tijdschriften (waarvan één voor werk-doeleinden, dus die telt eigenlijk niet mee) af te rekenen.
'Groots en meeslepend leven, een ode aan dagelijkse sleur' van Lou Niestadt is een boekje dat volledig geïllustreerd is door de schrijfster. Hieronder de foto's maar, want ik vind het zo ontzettend mooi dat ik er verder geen woorden voor heb:



Zelfs de colofon voor in het boek heeft ze met de hand getekend!

De inhoudsopgave, daaraan zag ik het het eerst. Toch gek dat ik het helemaal geweldig vind, terwijl ik er bij mezelf knettergek van zou worden als het niet zo recht is dat je er een liniaal langs kunt leggen...



Ze heeft zelfs illustraties gemaakt van illustraties de ze in andere boekjes heeft gemaakt! Geweldig, hoe krijg je het bedacht!!!




Ook de achterkant is helemaal 'mijn ding' met dat plakband enzo. 
Maar ik zie daar niet toch een stukje typemachine lettertype... hmmm...

Iedere dag neem ik dit kleine kunstwerkje nu met me mee naar werk, zodat ik 's avonds op het station een beetje 'af'leiding heb van alle 'ver'leiding. "Works like a charm!" ;-)

Nog een hele fijne zondagavond allemaal.
Laura

1 opmerking:

  1. Ha Laura,

    Wat heb je een ontzettend leuk stukje geschreven over mijn boek! Dank!

    Liefs,

    Lou

    BeantwoordenVerwijderen