dinsdag 8 november 2011

Hip handwerk

Ik zit geloof ik nog steeds een beetje in een creatieve winterslaap... Maar van de week had ik zomaar ineens zin om verder te gaan aan het vogel-borduurwerk. De wonderen zijn de wereld nog niet uit! 
Toen ik het in de kast wegstopte had ik zelf mijn twijfels of het er ooit weer uit zou komen. Maar het ziet er dan toch naar uit dat ik het af ga maken.


Hierbij een update:
De roze achtergrond is af, nu zijn de witte stippen aan de beurt en dan de randen aan boven- en onderkant.... Maar voor we zover zijn zullen er wel weer wat 'updates' volgen.

Waar ik normaal gesproken meer voel voor ontwerpen met de computer en papier ben ik ineens omgeslagen naar het 'ouderwetse' handwerken: borduren, breien en zelfs haken. Er ligt weer een hoopje spullen op mijn bureau en alles heeft te maken met één van deze drie soorten handwerk. 


De sjaal waar ik ooit aan begonnen ben, twee jaar geleden, die ondertussen uitgehaald is, staat weer op de breipennen. Dit is het allersimpelste wat er bestaat op brei-gebied, maar meer is voor mij te hoog gegrepen... (en dat is niet pessimistisch, dat is gewoon heel erg realistisch!)

Het word veel te grof met deze pennen, maar daarna wil ik het gaan vervilten. Eens kijken wat dat doet. Dragen kan ik deze sjaal toch nooit want er zit 25% echte wol in...

Nog een 'sfeer'-fotootje. Nu het zo vroeg donker wordt, en soms zelfs de hele dag donker lijkt te blijven, wordt het weer lastiger om foto's te maken. En dan krijg je dus dit.

Mijn laatste project is leren haken. Ondanks online filmpjes en uitleg is het me nog niet gelukt om ook maar iets te fabriceren. En dan bedoel ik niet iets wat geschikt is om op de foto te zetten, nee, ik bedoel écht serieus dat ik niets meer heb dan wat hieronder te zien is: haaknaalden en een bol garen. (En dan natuurlijk nog die kluwen garen die met een grote boog in de prullenbak beland is... maar die is alweer geleegd...)

De naalden heb ik geleend van tante Lies. Ze zijn een erfstuk van de oma van manlief.  "Zodra ik het onder de knie heb ga ik eigen naalden kopen, hoor", riep ik vrijdagavond nog heel positief. 

Hmm, sinds de 'testfase' op zaterdagavond ben ik met een grote boog om de mooie houten koker heengelopen. Iets in mij zegt me dat die eigen naalden er nooit gaan komen. Maar voorlopig liggen ze er nog. En je kan niet weten, want de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

De reden om te leren haken? Deze fantastische granny square:



Ooit hoop ik hier een vergelijkbaar werkstukje te mogen laten zien, maar tot die tijd heb ik nog genoeg werk aan het borduur en de sjaal!


Tot blogs,
Laura

1 opmerking:

  1. Nou nou, je wordt nog eens een handwerkster, leuk! Ken je het book 'de happy hooker'? daar heb ik het mezelf uit geleerd, staat super goed uitgelegd. Groetjes, Corina

    BeantwoordenVerwijderen