donderdag 1 september 2011

Zakje geluk!

Ik ben gek op sushi en tapas, dat zijn beide kleine hapjes met veel keuze. En die ene keer per jaar dat we bij de chinees eten halen bestellen we de hele kaart met voor- en bijgerechtjes. Hoe hard die chinezen waarschijnlijk ook om ons moeten lachen, die nasi en bami kan mij gestolen worden!


Ik heb een aardige verzameling met mini-notitieboekjes, die overigens niet gebruikt mogen worden, want dat zou zonde zijn. Maar ze zijn gewoon zó klein en schattig dat ik ze wel móet kopen.


Ook heb ik een paar mini tasjes, handig voor het uitgaan, wat we niet of nauwelijks doen, op etentjes, lunches en bezoeken aan bioscoop, dierentuin of pretpark na. Maar dan neem ik natuurlijk altijd gewoon mijn gebruikelijke tas mee, waar de hele wereld in past, en die daar ook meestal inzit. Ja, ja, laat manlief maar lachen, maar hij heeft iets nodig en ik heb het bij me: gewone pleisters, blaarpleisters, zakdoekjes, pennen, agenda, telefoon, veiligheidsspelden, spiegeltje, lipbalsem, lipstick, kauwgom, anti-glim-gezichtsdoekjes, maandverband, tampons, allergie pillen, anti-stress pillen, paracetamol, paspoort, oh ja en natuurlijk gewoon mijn portemonnee, huissleutels, fietssleutels en wanneer nodig een mini-paraplu. Wat er ook gebeurd ik MacGyver me uit iedere situatie!


En dan heb ik het nog niet gehad over babykleertjes en babyschoentjes: hoe kleiner hoe leuker! Terwijl iedereen kwijlend boven de wieg staat, heb ik stiekum alleen interesse in de schattige kleine kleertjes die er cadeau gegeven zijn... wat kan mij die verkreukelde, naar melk, kots en poep stinkende herrieschopper nou schelen? Die schoentjes, die zijn pas écht schattig.


Hmmm.... begin ik daar een patroon te zien?


Misschien een verklaring waarom de tekst 'zakje geluk' mij zo inspireerde. Het betreft iets van klein formaat, en de inhoud is een 'hebbeding'. Iets totaal nutteloos, niet voor gebruik maar gewoon voor de 'heb'. En dat maakt het nu net zo leuk, mooi, ontroerend of inspirerend. 
Met bovenstaand idee in gedachten ben ik gaan werken aan mijn eigen 'zakje geluk'.
De inhoud? Als eerste was daar het gelukspoppetje. Welbeschouwd zijn het eigenlijk 2 kralen: een grote voor het lijf en een kleine als hoofd. Onderaan heb ik een belletje gehangen, samen met de stukjes lint gaf het wat extra's aan 'mijn' poppetjes.

Toen waren de geluksmuntjes aan de beurt:

Verder zit er een zakje met engelen in: mooie poëzieplaatjes in een semi-transparant zakje, gesloten met een touwtje met daaraan een klein engeltjes-hangertje:




Het eerste idee voor mijn zakje geluk werd als laatste uitgewerkt. Een plastic kaartje met daarin een gedroogd viooltje:
Het zou leuk zijn geweest om er een klavertje 4 in te doen, maar na anderhalve week zoeken bij winkels en tuincentra gaf ik het op. ("Nee mevrouw, daar is het nu niet het seizoen voor"... zucht!) En alsof het zo moest zijn vond ik per ongeluk deze droogbloemen in een oud tijdschrift terug, precies op het moment dat ik het idee van het klavertje 4 losgelaten had. Dus zodoende is het een 'geluks-viooltje' geworden, in mijn lievelingskleur!


Je zou denken dat ik inmiddels genoeg spullen gemaakt heb om op een markt te gaan staan... Maar met mijn voorliefde voor alles wat klein is in combinatie met genoeg concentratievermogen voor alleen kleine oplages schiet het nog niet echt op... Dus ik knutsel nog even lekker verder.


Tot blogs, Laura

1 opmerking: