maandag 13 juni 2011

Mini-workshop papierscheppen

Dankzij de twitter-verslaving van manlief kwam ik er vorige week achter dat er vandaag een papiermarkt in Warmond zou zijn. Dus 3x hoera voor twitter, want meestal kom ik namelijk pas achter dat soort leuke dingen een week nádat het geweest is! (Is het toch nog ergens goed voor...)


Meestal ben ik de laatste die van huis weggaat als we ergens heen moeten (Je weet wel: schoenen aan, naar het toilet, bril schoonmaken, nog even beneden een pakje zakdoekjes pakken, waar zijn mijn sleutels ook alweer...? Etc, etc, etc!) Maar de mededeling dat je ook zelf een mini-workshop papierscheppen kon volgen zorgde ervoor dat ik niet alleen als eerste buiten stond, maar ook dat we stipt om 11.00 uur aanwezig waren in Warmond! 


En ja hoor, een grappige, ontzettend enthousiaste, maar bijna onverstaanbare Japanner stond daar met zijn kraampje. Binnen een minuut werd ik op een stoel neergeplant en kon ik gaan beginnen:


We begonnen met de uitleg: er zijn heel veel mogelijkheden maar hij gebruikt karton van melkpakken, om er daarna zelf papier mee te maken.

De uitleg had hij ook helemaal uitgeschreven en getekend, wow!

Eerst moest ik de 'compositie bepalen', er was keuze uit heel veel soorten gedroogde bloemen, takjes, draadjes, versnipperde (oude) bankbiljetten, bloemzaadjes, etc, etc.
Ook kon je uit vinyl geknipte vormen (zoals letters) gebruiken om reliëf te maken.

Het melkkarton moet gekookt worden en dan haal je het plastic eraf, de rest gaat in de blender met een bekertje water, even schuin houden om beter te mengen, en voor de kleur kun je er stukjes eierdoos bij gooien. 

Het houten frame, met plastic eronder, vul je met het mengsel uit de blender.

Leg je 'compositie' erin en druk een beetje aan. Plastic eronderuit trekken, zodat het water weg kan lopen. Daarna met een soort van eetstokje de randen losmaken.

In opperste concentratie bezig met een nieuwe hobby (ik had nog niets te doen in mijn vrije tijd, vandaar...) tot grote hilariteit van manlief, die alles op foto vastlegde.

De natte papiersmurrie afdekken en het vocht eruit duwen, eerst met een houten plankje, dan met een spons en vervolgens met een handdoek zoveel mogelijk droogdeppen.

Loshalen en dan is het klaar om te drogen.

Vanwege de beperkte tijd had hij een magnetron bij zich om er een beetje vaart achter te zetten! Zo kon toch iedereen een droog stukje zelfgemaakt papier mee naar huis nemen.

En voila: het eindresultaat! Paars met bloemen en reliëf. 


Dat was leuk. In het volgende blog een shoplog van de aangekochte spulletjes.
Tot blogs,


Laura

1 opmerking:

  1. He Lau,

    Dat is een leuk gezicht! Echt iets voor jou inderdaad papier scheppen, je had gelukkig nog niet zo veel te doen op creatief gebied ;)

    Gr. Lin

    BeantwoordenVerwijderen