zaterdag 21 mei 2011

De vloek van de borduurgodin

Alweer maanden geleden kocht ik een borduurpakketje, bij de Xenos. Het zag er zo vrolijk uit dat ik het wel mee moest nemen. Dat ik nog nooit geborduurd had leek me geen probleem, aangezien het een beginners-pakketje was.

Met alle spullen bij de hand eerst de instructies maar eens lezen. Tja... er zat een stukje borduurlinnen bij (Niet op de foto, ligt al wekenlang ergens op de vuilstort weg te teren waarschijnlijk, grrr!) wat ongeveer de helft zo klein was als het patroon dat ik er volgens de mensen van de Xenos op zou moeten borduren... Ja, hállo mensen, dat gaat dus niet lukken!!!

Poging nummer twee: nieuw borduurlinnen gekocht, een meter ofzo, zodat het in elk geval niet te klein zou zijn. Instructies: Pak één van de twee bijgeleverde naalden... hmmmm.... er zit maar één naald bij! Okee, met één naald kan het ook prima, mocht ik later een tweede nodig hebben dan zien we dat dan wel weer.

Dan zou ik nu dus echt aan de slag moeten kunnen, met mijn 'alles-inclusief-beginners-pakketje'. Het bijgeleverde garen moest gespleten worden, van 6 in elkaar gedraaide draadjes tot 3 draadjes. Klinkt heel simpel, ik weet het, maar de eerste twee strengen garen liggen nu ergens in een kluwen naast het eerder genoemde stukje borduurlinnen. Op de vuilstort dus... zucht...

Toen ik besefte dat je dat garen splitsen vanaf het midden moet doen en niet vanaf een uiteinde, om knopen te voorkomen, kon ik écht gaan beginnen! Al gauw had ik een stukje geborduurd, en had ik de smaak te pakken. Tot ik ineens opmerkte dat drie draadjes garen een beetje te dik werd... Het zal toch niet waar zijn...??? Ja hoor, het bijgeleverde stukje linnen had veel grovere gaatjes dan wat ik gekocht had. Dus het eerste stukje moest uitgehaald worden, om het daarna overnieuw te doen met 2 draadjes! Dat uithalen haalde niet zoveel uit: ik heb het weg moeten gooien en ben op een nieuw stuk linnen overnieuw begonnen. Toch maar goed dat ik meteen een hele meter gekocht had!

Diep ademhalen en gewoon verder gaan. Met twee draadjes ging het gelukkig al een stuk beter. Maar toen ik voor het eerst van kleur wisselde om een bloemetje te maken, viel me ineens op dat de Xenos-medewerker die dit pakketje had samengesteld behoorlijk kleurenblind moet zijn geweest... De kleuren garen leken in de verste verte niet op wat er op mijn patroon stond, en nu ik er nog eens nauwkeuriger naar keek, leken de kleuren op het patroon óók niet op de voorkant van de verpakking. Hmmm... er klopte dus helemaal niets van.

Het leuke PIP-achtige patroontje zou er niet zo leuk uit komen te zien als ik met deze walgelijke kleuren verder zou werken. Op dit punt had ik me er al zó in vastgebeten dat er niets anders op zat dan terug naar de winkel te gaan om nieuw garen te kopen, en dan maar meteen zoals ik het zelf mooi vond, met groene takjes in plaats van een rare 'oudroze-gemixt-met-poepbruine' kleur.

Okéé, daar gaan we weer! Nú kan er echt niets meer misgaan, écht niet!! Oh oh... kom ik er nu na 3 dagen borduren achter dat er fouten in het patroon zitten??? Ja hoor, de hartjes langs de rand zijn niet allemaal van hetzelfde formaat, en ook de rondjes in de achtergrond zitten soms ongelijk... zucht...

Ach ja, waarom ook niet zelf het patroon aanpassen, ik heb al het andere ook al overnieuw gedaan of gekocht. Dankzij de Xenos kan ik mezelf straks wel meteen van 'beginner' naar 'gevorderd' upgraden!

De foto's:
Het gewraakte pakketje: hier rust een vloek op.

Het patroon, in vrolijke PIP-stijl. 

De bijgeleverde kleuren, in het echt zijn ze minder mooi als op deze foto, geloof me!

De kleuren die ik ervan gemaakt heb.

En zo is het pakketje mee op vakantie gegaan, met een klein beginnetje, in de goede kleur en met het juiste aantal draadjes. Pfffff...

In de volgende blog een update, van wat ik tijdens mijn vakantie (aan het zwembad) heb gedaan.

Tot blogs, Laura

2 opmerkingen:

  1. Tja, borduren heb ik nooit leuk gevonden (lees: gedaan) Daar had ik oma voor he...
    Ik vind dit wel een heel leuk patroontje, hoop dat we het nog af te zien krijgen hihi
    Wel knap dat als jij eenmaal ergens aan begonnen bent dat het dan ook echt af moet! (het liefst nog gisteren volgens mij)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De volhouder wint zeggen ze altijd, maar jij bent een echte volhouder!! Ik zou denk ik het hele pakketje al naar de vuilstort gestuurd hebben!!

    Ben heel benieuwd naar de vervolgfoto's.

    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen