zondag 10 april 2011

Lekker kleien! deel 1

Dit weekend heb ik eindelijk eens iets gedaan met één van de twee pakjes klei die ik in januari gekocht heb. In een boek zag ik mooie hangers en versieringen staan, gemaakt van witte zelfdrogende klei.

Vroeger heb ik eens zo'n pak DAS-klei voor mijn verjaardag gekregen. Maar de angst dat het me niet zou lukken om er iets moois van te maken vóór het droog was, heeft ervoor gezorgd dat ik het jaren later ongebruikt weg kon gooien omdat het alsnog uitgedroogd was...

Sinds ik ziek geweest ben is er wat veranderd, ik durf meer en ik móet minder. Vooral de laatste tijd merk ik (zowel thuis als op mijn werk) dat ik niet meer blokkeer als ik iets wil maken. Ik ben creatiever dan ooit, barst van de ideëen en het doen, maken, ermee bezig zijn is belangrijker geworden dan het eindresultaat, maar gek genoeg levert het dus wel een mooier en beter eindresultaat op. In elk geval is dit pak klei helemaal opgegaan: missie geslaagd!

Hier een fotoverslag van een dagje kleien:

Met de mini deegroller rol je de klei uit tot een plak. Met koekjesvormen en glazen kun je leuke vormpjes uitsnijden.


Met stempels maak je er mooie vormen in.
Je kunt gewone stempels gebruiken maar ook andere voorwerpen kunnen een mooi reliëf geven, zoals kant of knopen.

Met een satéprikker heb ik er gaatjes in gemaakt, zodat ik er later koord doorheen kan rijgen, ter decoratie of om het ergens aan te kunnen bevestigen.

De eerste 3 'baksels'... Bij de eerste (links) leerde ik dat je eenzijdig werkt. Als je namelijk een patroontje in de achterkant drukt, druk je de voorkant dus weer bijna plat. De tweede (midden) ging al wat beter. Als derde (rechts) zie je 3 kralen... tenminste dat moet het voorstellen... Misschien dat ik daar nog maar even op moet gaan oefenen, ik heb tenslotte nog een pak klei liggen.

Dit begint er al op te lijken, vooral de 'knoop' rechtsonder vind ik zelf erg grappig.


Dit was één van de laatsten. Het reliëf is erg mooi gelukt en komt van een stukje plastic tafelkleed, met kantpatroon.

Aan de afwerking, het borduren met garen, lint of koord, kan ik pas beginnen als het goed droog is. Dus van de week zal er vast nog een blogje volgen met het hele eindresultaat.

Tot blogs!
Laura

1 opmerking: