zondag 9 januari 2011

I (heart) buttons

Al jaren heb ik een kleine knopenverzameling. Gedeeltelijk 'geërfd' van de moeder van een oom, gedeeltelijk meegepikt van mijn moeder toen ik het huis uitging, en de rest bestaat uit reserveknopen van gekochte kledingstukken. Je weet wel: altijd bewaren voor 'je-weet-maar-nooit' of 'kan-altijd-handig-zijn'.

Sinds ik met het deelnemen aan een PIFF een armband kreeg die gemaakt was van een kleurrijk allegaartje aan knopen, liep ik ook rond met het idee om iets met mijn verzameling te gaan doen. Tegenwoordig zet je toch geen nieuwe knoop meer aan, je koopt gewoon een nieuw kledingstuk. En néé, dat is niet 'yupperig' zoals manlief dat zegt, de kleding van tegenwoordig gaat gewoon minder lang mee dan de garens waarmee de knopen vastgezet zijn! Echt waar!!

Nu helpt het vast niet als ik vertel dat ik net een vest op het droogrek gehangen heb dat zo ongeveer 2 maten gekrompen is, omdat het per ongeluk in de verkeerde was terecht kwam... Maar door het vervilten is hij wel 2x zo dik geworden! Dat is dus lekker warm... voor als ik ooit nog heel erg veel af ga vallen... Tja, dromen mag altijd toch?
(Maar waarschijnlijk heb ik er van de week gewoon weer een paar leuke knopen bij, wanneer de rest van het vest de vuilnisbak in verdwijnt.)

In een tijdschrift kwam ik de beschrijving tegen van een knopen-hart. Dat zag er erg leuk uit, en je kon het gebruiken om er een kadootje mee te versieren bijvoorbeeld. Onderstaande spullen heb je ervoor nodig:
IJzerdraad, kniptang, platte tang en knopen in alle kleuren en maten. Wil je dit nadoen dan adviseer ik dringend om ook een doosje pleisters in de buurt te houden. Denk niet: "dat overkomt mij niet, want ik let wél goed op...", dat dacht ik namelijk ook. Maar je merkt het pas als je een kwartier later bloedvlekken in je nieuwe tijdschrift vind!

Neem een voldoende lang stuk draad. Leg de knopen in de volgorde die je leuk vind, leg soms ook knopen op elkaar, dat geeft een leuk effect. Rijg vervolgens de knopen op het draad, en zorg ervoor dat ze goed dicht op elkaar komen te zitten. Ben je bij het eind aangekomen, draai dan de uiteindes van het draad in elkaar, en breng het in de juiste vorm.

Het resultaat:
Zoals ik zelf al bedacht had zijn alle vormen mogelijk: een hart, een ster, een bloemvorm, etc. Maar ergens heb ik het gevoel dat het bij mij alleen bij dit ene hart blijft...

Tot blogs,
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen