maandag 31 januari 2011

Accordion-boekjes

Inspiratie kan overal vandaan komen. Op één van de blogs die ik regelmatig bekijk vond ik vorig weekend dit plaatje van een zelfgemaakt accordionboekje:

Het zag er zo mooi uit, en toen ik erover na ging denken leek het ook zo simpel dat ik het zelf eens moest proberen. Halverwege de week was ik al in de lades met papier gedoken en daar vond ik nog een half A2 wit karton. Daarmee meteen maar het binnenwerk van de 3 boekjes gemaakt. Het vierkante boekje telt maar een paar bladzijdes, maar ja, toen was het karton op... En het was toch maar of te testen of het zou werken.

Het resultaat is niet verkeerd voor een uitprobeersel:
 De voorkantjes, met lint en knoop-sluitingen. De kaftjes zijn bekleed met vrolijk bedrukt papier, de voorkant verschillend van print met de achterkant. Met een stiksel van goud lurexgaren.

 Ik heb ze gebruikt om er kleine, op fotopapier uitgeprinte fotootjes in te plakken. Formaat van de boekjes: 8,5 x 5,5 cm. En de vierkante: 8,5 x 8,5 cm.

Zelf maken? Formaat van je boekje bepalen, lange strook papier op het goede formaat in harmonica vorm vouwen. Twee stukjes karton knippen op dezelfde maat. Deze bekleden met bedrukt papier naar keuze, dit worden je voor- en achterkant. Naai de knoop op de voorkant en zet daarmee gelijk het lintje vast op de áchterkant van je voorkantje. (Even nadenken!)
Daarna het voor- en achterkantje vastzetten op je boekje. Dat is vast ook goed mogelijk met lijm, maar het leek mij verstandiger om het met de naaimachine vast te zetten. En zo'n stiksel kan ook nog heel decoratief zijn.
Na één mislukte poging, waarbij het garen niet wilde doen wat ik wilde, heb ik alles zonder garen 'doorgestikt' om het vervolgens met de hand vast te zetten door de voorgeperforeerde gaatjes. Succes ermee!

Tot de volgende blog,
Laura

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee!! Je boekjes zijn prachtig geworden.

    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben superblij met mijn geweldig mooie accordion-boekje. Kan bijna niet geloven dat je dat zelf gemaakt hebt! Zit echt perfect in elkaar, en dan die mooie foto's natuurlijk :D Zou zo in de winkel kunnen liggen!
    Gr. Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi dochter,

    Mam sluit zich graag bij de reactie van je zus aan.
    Heel mooi boekje met erg leuke foto's van die kleine bink.
    Leuk attribuut voor in de handtas.
    Dankjewel.
    Liefs,
    mam en pap.

    BeantwoordenVerwijderen