zaterdag 11 december 2010

Geduld...

geduldUitspraak: xə'dʏlt het -woord Zelfst. Naamw. vermogen lang te kunnen wachten zonder boos te worden. Synoniem: ongeduld 'een ogenblikje geduld alsjeblieft' 'iemands geduld op de proef stellen' 'je geduld verliezen' Mijn geduld is op. (= 'nu wil ik niet meer...')

Toen het geduld uitgedeeld werd stond ik geloof ik niet helemaal vooraan in de rij... Sinds een jaartje kan ik gelukkig weer gewoon boodschappen doen zonder dat de stoom uit mijn oren komt wegens voordringende medemensen, het gehele gangpad blokkerende kinder- en/of winkelwagens, tegen je aan duwende aso's, luidruchtig bellende types en tenenkrommende alles verterende stress wanneer je achter iemand met een rollator komt te staan, die uitgerekend op de drukke vrijdagmiddag zijn of haar oh zo belangrijke halfje melk en halfje brood komt halen, want door de weeks hebben ze daar natuurlijk helemaal geen tijd voor, dan hebben ze het te druk met naar de buren loeren, vanachter hun geraniums...!!! Pfffffff.

Dat probleem hebben we gedeeltelijk opgelost door nu op donderdagavond 18.00 uur de boodschappen te doen. En gedeeltelijk omdat ik tegenwoordig niet meer zo'n haast heb. Ik hoef niet meer zoveel van mezelf, en dat levert een hoop rust op. Rust in m'n hoofd om weer leuke en creatieve dingen te kunnen doen.

Zo kreeg ik afgelopen zomer ineens het idee om bloemen te gaan drogen. Tijdens een wandeling met manlief liep ik al gauw met handenvol mooie bloemetjes rond. Niet bij nagedacht dat na een uurtje wandelen in de warmte er van die mooie bloemen weinig meer over is dan een dof bosje slappe rommel. Het hielp ook niet echt, dat bij het eerste het beste beestje wat er over mijn hand kroop, ik met een grote gil alle bloemen van me af smeet...

Hmmm... poging 2 vond een weekje later plaats. Gewapend met een plastic bakje liepen we weer ergens door de natuur te banjeren. Na wat lachende blikken van andere zondags-wandelaars voelde ik me al snel bekeken en het bakje verdeen weer terug in mijn tas." Straks bij de auto pluk ik wel wat", zei ik nog tegen een lachende manlief. Tja, bij de auto had ik welgeteld 1 mooie paardenbloem zien staan op de heenweg, maar bij terugkomst bleek een andere 'natuurliefhebber' daar zijn auto bovenop gezet te hebben... zucht!

Poging nummer 3 was vlak bij huis. Daar was het wel raak, en eindelijk had ik dan mijn felbegeerde bloemen! Na wat onderzoek op internet bleek dat die bloemen minstens 3 weken (!!!) gedroogd moesten worden, zucht... Die zaterdagmiddag verdween dus in één klap het hele plan voor de zondag: ongeduldig als ik ben dacht ik het wel in één nachtje te kunnen drogen, waarna ik het de volgende dag kon verwerken tot allerlei leuke dingen.

De drie weken zijn ondertussen uitgelopen tot ruim 3 maanden, want dankzij de verbouwing vergat ik de bloemen helemaal. Maar geduld is een schone zaak, want toen ik afgelopen week nog een stukje plint uit de berging ging halen kwam ik de bloemen ineens weer tegen... en ja hoor: ze waren perfect gedroogd!
Ik heb ze tussen folie gelegd en vervolgens gelamineerd. Nu zijn het een soort kaartjes geworden, in 2 formaten. 
De grote kaartjes hebben ook echt het formaat van een ansichtkaart, daarin zitten meerdere bloemen verwerkt waaronder één grote.


De kleintjes hebben ongeveer het formaat van een creditcard, en er zitten één of twee kleine bloemetjes in verwerkt.


Eén van de grote kaarten is al verwerkt tot een echte kaart, met lint heb ik er een klein kaartje aan vastgemaakt, waarop geschreven kan worden. Met de mededeling: "Alsjeblieft! Een bloemetje voor jullie trouwdag!" werd het deze week aan de ontvangers overhandigd:


Tot blogs, Laura

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee!! Zo heb je altijd een bloemetje in huis als je ze bij de bloemist vergeet te kopen... Dat is dan ook meteen weer een stress moment opgelost!

    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk hoor.
    Bedankt voor deze bloemengroet ter ere van
    33 jaar lief en leed.
    We zullen deze kaart koesteren.
    Liefs.
    Pap en Mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kan je dit ook met een roosje doen of is dat mss te dik ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat gaat niet lukken, denk ik. Nou ja, weet ik eigenljk wel zeker... Dat blijft te dik om te lamineren. De grote bloem had een stevig hart en dat was al net aan.

    BeantwoordenVerwijderen