zondag 24 oktober 2010

Hoera, ik PIF!

Na wat rondsnuffelen kwam ik onderstaande site tegen, en ben ik zojuist een trotse 'piffer' geworden! Klik op onderstaand plaatje voor een link naar de site en doe ook mee.
 

PIF staat voor: pay-it-for·ward de; o; geef-het-door: ik doe mee aan een ~
pi·fen pifte, h gepift 1 aanreiken 2 iem belangeloos iets verlenen als een gunst of weldaad; schenken: iem een cadeau ~; weten te ~; ge~ worden


Het Pay It Forward-principe lijkt -voor zover het te herleiden is- afkomstig te zijn uit de gelijknamige film, in 2000 geregiseerd door Mimi Leder. Het vertelt het verhaal van Trevor die van zijn leraar maatschappijleer de opdracht krijgt een manier te bedenken om de wereld te verbeteren. Trevor bedenkt een plan, waarbij iedereen een goede daad moet doen voor drie mensen, die dat op hun beurt ieder weer bij drie anderen moeten doen. Op het eerste gezicht lijkt het idee te mislukken, maar na een tijdje slaat het toch aan, wat een geweldige verandering teweeg brengt in de omgeving van Trevor.


De film is gebaseerd op een boek van Catherine Ryan Hyde, die in 2003 de Pay It Forward Foundation oprichtte. Wat er daarna gebeurde, is moeilijk terug te vinden. Bij het invoeren van zoekopdrachten in Google, komen vele initiatieven voorbij. Het principe blijft hetzelfde:

Doe iets leuks, aardigs of behulpzaams
voor DRIE anderen.
Vraag er alleen voor terug,
of zij ook weer iets leuks, aardigs of behulpzaams doen
voor DRIE anderen.
Geef het door.

Sinds begin 2010 woedt er een Geef-Het-Door onder creatieven in blogland. Aanvankelijk betrof deze zelfgemaakte kadootjes. Geef-Het-Door werd Pay-It-Forward [PIF], handgemaakt werd alles-is-mogelijk-als-het-maar-leuk-is, maar het principe bleef onveranderd.

2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je meedoet Laura!
    Ik geef het door aan Tamara.
    Fijne dag, groet,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even zo hoor: mail je me even je adres voor de pif van Tamara? ik-pif@home.nl
    Tamara heeft geen bloggerprofiel en had dus niet zoveel aan alleen jouw naam ;-)

    Groet, Martine

    BeantwoordenVerwijderen