maandag 25 oktober 2010

Kerstkaarten-stress

Er zijn twee dingen in het leven waar absoluut géén controle over te krijgen is… juist ja: lijm en glitters!

Ja, ja... het is weer die tijd van het jaar. Zodra ik twee keer in één week het woord 'kerstkaarten' voorbij hoor komen schiet ik ieder jaar weer in de stress: "als 'creatieveling' van beroep moet ik wat leuks bedenken, ik kan toch niet met gekochte kaarten aankomen", schiet het weer door mijn hoofd.

Een kleine rekensom met de te verven oppervlakte in huis, de datum waarop de tweede vloer gelegd gaat worden, alle komende verjaardagen, kerstborrels en andere feestelijkheden én de gemiddelde datum waarop je een kerstkaart hoort te versturen leverde mij geen andere uitkomst op dan luid rinkelende bellen. En dan heb ik het niet over kerstklokjes!

Wat een geluk dat, nu mijn nieuwe werkkamer af is, ik ook eindelijk weer eens de rust in mijn hoofd heb gevonden, om iets met mijn handen te maken (behalve verfvlekken). En daarmee was de eerste hobbel genomen.

Vol goede moed ben ik gisteren begonnen, geïnspireerd door nieuwe maar ook oude spulletjes die al tijden lagen te wachten op een nieuw leven, als kerstkaart in dit geval. Zie onderstaande foto: transparante sheets, zilverkleurig karton, buttons, papieren onderzetters, decoratie materiaal en een oud t-shirt met foilprint.

Sinds ik vorig jaar overspannen thuis kwam te zitten ben ik een ‘controlfreak-in-rehab’. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet te sturen, daar moet je mee leren leven. Zoals bijvoorbeeld lijm (wat in mijn ogen een volledig eigen leven leidt zodra ik het dopje van de tube haal) en één van mijn allergrootste ergernissen: glitters! Vanwege mijn werk ontkom ik er soms niet aan, zo ook dit seizoen waarin alles wat glitter en glans bevat helemaal hot is voor jonge meiden. Maar op mijn werk hoef ik zelf niet te stofzuigen, he?

Nu weet ik best dat het geen enkel nut heeft om als een gillende keukenmeid het huis rond te racen zodra ik een glitter op mijn hand of arm zag zitten, en die er maar niet af wilde, maar blijkbaar is het toch een oerreactie waar geen yoga of mindfullness-training tegen bestand is. Na een kleine misrekening bleek ik voor mijn kerstkaartontwerp helaas toch lijm nodig te hebben… en bij nadere bestudering van de decoratie-frutsels bleken ook de glitters hun medogenloze weg naar mijn mooie nieuwe (schone) bureau gevonden te hebben. Wonder boven wonder wist ik het hoofd koel te houden, alles op de juiste plek te krijgen en daarmee was ook de tweede en laatste hobbel genomen in de jaarlijkse kerstkaarten-stress, 3 maal hoera!

Wat het uiteindelijke resultaat is zet ik pas op mijn blog als de kaarten op de post zijn, anders is de verrassing eraf. Rest mij nog te vermelden dat het t-shirt maar net genoeg geprinte stof had voor 10 kaarten… voor de rest van de adressenlijst ga ik nog iets anders bedenken, echt waar!

x Laura

2 opmerkingen:

  1. DÉ oplossing voor glitters (die overal heenvliegen, zonder te landen waar ze moeten landen) en lijm (met een eigen wil): Glitterlijm!
    In iedere hobbyzaak is het goede merk te verkrijgen en scheelt een hoop gestofzuig en dus verspilling van je kostbare tijd!
    Succes met je kerstkaartjes, hier zijn ze geukkig bijna klaar.
    Leuke blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Kim!
    Bedankt voor de tip. Ook weer lekker aan het knutselen geslagen? Jij maakt ook mooie kaarten. De hobbywinkels verdienen goed aan ons ;)

    BeantwoordenVerwijderen